Autentičan Kreativac: Bruno Bokšić

Bruno Bokšić, dečko iz Mostara koji živi za grad Mostar i Bosnu i Hercegovinu i koji je shvatio da je njegova životna misija promjena načina na koji ljudi ondje žive i razmišljaju. Kako to radi? Kroz vrlo individualan, kreativan sadržaj. Upoznajmo Brunu i njegov vrlo zanimljiv, "narodni" način izražavanja 😉

1. Odakle da krenem? 🙂 Prvo što me zanima je - 47 knjiga! Pročitao si 47 knjiga u godinu dana. Tvoj članak o tome je postao viralni hit. Molim te pojasni mi svoje "zašto", gdje je nastala ideja, odakle ti motivacija i kako je bilo onih dana kad ti se zaista nije dalo (ako ih je bilo) 😀?

"Znaš kako postoje ljudi kojima određene stvari idu od ruke… i onda mi svi obični smrtnici. Pa tako je to pošlo i s knjigama. Ja sam apsolutno mrzio čitati knjige. Ali sam znao da svi uspješni ljudi čitaju dosta knjiga pa sam tako i ja morao čitati dosta knjiga. 

I onda sam pokušao naći knjigu kojom ću promijeniti, ili bolje reći, stvoriti naviku čitanja knjiga. Tada sam pročitao knjigu “Triggers” od Marshalla Goldsmitha, jednog od najboljih svjetskih business coacheva. I unutar knjige sam pronašao nešto slično mojoj tablici za praćenje navika. 

Odlučio sam uzeti njegovu tablicu, modificirati je prema mojim potrebama, i onda probati implementirati istu na period od godinu dana. To je na kraju rezultiralo s 47 pročitanih knjiga. Tako da iako sam mrzio čitanje knjiga, našao sam način da zavolim ono što radim (It’s not about doing what you love, it’s about loving what you do). 

Naravno da je bilo dana kada mi se apsolutno nije dalo čitati, ali tada umjesto mišića motivacije, vježbaš mišić discipline. Od 365 dana, 35 dana nisam čitao nikako ili manje od 20 stranica. To je skoro 10%, ali nećeš radi toga ubijati glavu. Jedan dan failaš, naredni dan se ustaneš i uradiš to. Bit će dana kada ti se neće dati i to je normalno, samo pazi da se ti dani kada ti se ne da ne pretvore u naviku."


2. Kao slobodni content writer, pišeš informativne članke i blogove za poslove širom svijeta iz područja HR-a, produktivnosti, navika i razvijanja liderstva. Kako si došao do posla koji trenutno radiš? Jesi li znao da će te put navesti do vlastitite web stranice i pisanja?

"Moj put je bio dosta čudan. Prvo sam krenuo sa brunoboksic.com stranicom, čiji je fokus promjena društva kroz promjenu svijesti pojedinca i vjerovao sam da ću kroz par mjeseci stvoriti dovoljan broj ljudi koji prate moje tekstove da bi od toga mogao živjeti. 

6 mjeseci od pokretanja bloga, uradili smo istraživanje da vidimo kakav bi ljudi htjeli online tečaj da napravimo. Na anketama je pobijedio tečaj o postavljaju i ostvarivanju ciljeva. 

Trebalo nam je mjesec dana  da snimimo i pokrenemo sve vezano za tečaj (pod nazivom “Cilj do Uspjeha”) i prijatelj i ja smo uložili dosta vremena i sve para što smo imali da bi sve to propalo ni 15 dana poslije lansiranja s čitave 3 prodaje tečaja (2 prijatelja koji su “podržali” i jedna osoba koja je stvarno pratila ono što sam pisao i radio).

“Cilj do Uspjeha” je postao “Propast do Zaduženja”, ali to je život. Ideš dalje.

Kada sam shvatio da ne mogu ni kave popiti od prihoda sa brunoboksic.com, tada sam krenuo u freelancing svijet koji je na početku bio katastrofa. Niti sam ja znao dobro pisati tada niti sam se znao pozicionirati kako treba. 

Bilo je potrebno godinu i par mjeseci da mogu normalno početi živjeti od freelancinga, a sada je to već na zavidnoj razini."
3. Bruno, imaš vrlo plemenitu viziju na kojoj radiš "Promjena društva kroz promjenu svijesti pojedinca". Na koji način, ti kao freelancer, daješ doprinos svojoj zajednici u BiH? Misliš li da svi mi možemo malim koracima, u svojoj zajednici učiniti  male stvari za dobrobit veće svrhe?

"To što ja ne mogu živjeti od brunoboksic.com, ne znači da to ne trebam raditi. Vizija iza pokretanja stranice još uvijek stoji i zato nisam propustio napisati i objaviti tekst niti jedan jedini tjedan zadnja 132 utorka. Društvo se ne mijenja tako što ti dođe neki novi Tito ili lik “gore” pa radi promjena. 

Društvo se mijenja tako što svaka osoba skonta šta je najbolje što može uraditi za sebe i društvo i onda to stvarno uradi. Ako dovoljan broj ljudi i uradi to, onda se mijenja čitav kolektiv. 

Njemačka nije Njemačka zato što je netko dao Nijemcima državu. Njemačka je Njemačka jer su Nijemci takvom napravili. 

A ako nekom treba znanstvena potvrda ovoga što pričam, preporučujem knjigu Richarda Barretta “Building a Values-Driven Organization” i “Lessons of History” od Willa & Ariel Durant."

4. Naveo si 4 ključne točke koje su potrebne za ostvarivanje vizije tj. puta do samoostvarenja. 

  1. SAMOOSVIJEŠTENJE
  2. ŽIVOTNA SVRHA
  3. POSTAVI CILJEVE
  4. UŽIVAJ U RADU


Daj nam kratak uvid u svaku točka, što znači te što predstavlja za tebe i tvoj život. 

"Nije šta radiš, nego zašto to radiš. Ako osoba pravi organizaciju koja se nasilnim putem bori protiv države, onda je to terorizam. Ako osoba to radi da ostvarila slobodu za svoj narod, onda je on Nelson Mandela i heroj je za pola svijeta. 

Ovo govorim zato što bi se svaka osoba morala pitati zašto ona radi ono što radi u svom životu. Prvi korak ka zadovoljnom i ispunjenom životu uvijek leži u samoosviještenju. A to postižeš tako što pitaš jednu dublju razinu: 
  • Zašto ovo radim? 
  • Zašto se ovako osjećam? 
  • Zašto mislim ovo o ovome? 

Odgovori na ta pitanja nam se najčešće ne sviđaju, ali ih je potrebno pitati (i odgovoriti). 

Idući korak je sjeban totalno. 

Jer kada shvatiš da ništa u svom životu nisi radio za sebe, već za obitelj, mir u kući, pare, religiju,ili zato što ti društvo i kultura tako govore, onda doživiš krizu i po jer ne znaš kako ćeš dalje kroz život. 

Tu u igru dolazi pronalazak vlastite svrhe. A to je apsolutno sjeban koncept jer svrhu možeš pronaći samo u sebi, ali ona uvijek mora biti vezana za druge ljude, društvo, određenu ideju, ideologiju ili grupu. 


Evo ti primjer: 

Moja životna svrha je promjena grada Mostara i BiH, iz mjesta prepunog mržnje, straha od “drugih”, nepoštivanja i rupa na zidovima i zgradama; 
u mjesto koje obiluje ljubavi, srećom, radosti i poštovanjem, tako što ću žrtvovati sve, uključujući moj život,u stvaranju bolje budućnosti za ljude koji će doći poslije mene. 

Za ovu rečenicu, koja predstavlja moju svrhu, mi je bilo potrebno 3 godine za napisati. Nikada nije lako, ali zato itekako vrijedi. 

Kada sve to imaš na papiru, onda kreće proces ostvarivanje toga. Jer stvari na papiru su samo stvari na papiru - treba ih prenijeti u stvarni svijet. Ovdje dolaze strategije, načini i taktike. Jedna od tih koju ja implementiram jeste moja stranica na kojoj pišem tekstove svakog utorka. 

Trenutno to funkcionira solidno, gdje moje tekstove godišnje pročita malo više od 100 000 ljudi s područja BiH, Hrvatske i Srbije. U budućnosti ću vidjeti postoje li neki efikasniji putevi promjene društva kroz promjenu svijesti pojedinca, ali važno je raditi na svojoj svrsi svakodnevno. To je teško i zamorno, ali itekako ispunjavajuće. 

I na kraju, gledaj uživati u onome što radiš. Veliki broj ljudi su zaključani u svojim trenutnim pozicijama i ne mogu je mijenjati. A kada ne možeš mijenjati svoju poziciju u životu, onda možeš mijenjati svoj stav prema toj poziciji (ukrao sam ovu izjavu od Viktora Frankla, lika koji je preživio Auschwitz tako što je promijenio svoj stav prema njemu). 

Nemoj gledati raditi ono što voliš, gledaj voliti ono što radiš. Steve Jobs bi rekao “Love what you do”, ali ja bi tu uzeo staru latinsku poslovicu “Amor Fati” ili voli ono što jest, ono što je sada."



5. Već smo na zadnjem pitanju a ima još toliko toga o čemu bi mogli razgovarati, kao npr. o tvom 6godišnjem volontiranju u AIESEC-u, pisanje 500 riječi svaki dan, kako si tako mlad odlučio biti promjena u Mostaru i kako si se osjećao kada si proglašen jednim od 50 najperspektivnijih studenata u Europi 😀 
Tako da biraj zadnju temu/poruku koju želiš prenijeti ljudima.

"Ako si ovo pročitao da bi našao neki hack, brzi način kako nešto mijenjati ili uraditi, onda si džaba čitao. Trebaju nam ljudi koji su spremni raditi dugo, raditi teško, i raditi ono što ima smisla raditi. 

Nemoj čekati nekoga drugog da ti “spasi” život, uzmi ga u svoje ruke ili budi žrtva nekog drugog koji će ga uzeti u svoje ruke. 

Nikada nisam ljudima govorio ono što žele čuti tako da neću ni tebi. 

Najbolju poruku koju ti mogu ostaviti za kraj jeste da nađeš ono gdje te najviše boli, gdje je najstrašnije, u šta ne bi htio ni poviriti. 
E jesi li?
Super! 

Sad uđi u to svim srcem svojim, svom dušom svojom i svim tijelom svojim."

“The only way out is through. What stands in the way becomes the way.”  


Wow Bruno, hvala na tako snažnoj završnici. Svakako jesi pokazatelj koliko svatko od nas može učiniti kada zaista nađe svoju svrhu i živi je punim plućima.
BiH može biti ponosna što ima nekoga poput tebe, koji daje najbolje od sebe, koji ostaje u svojoj domovini i bori se za bolje danas i sutra!
Svakako te pratimo i čitamo dalje, svakoga utorka na www.brunoboksic.com 😊



Primjedbe