Autentična Kreativka: Ivana Lončarek

Svi smo mi u duši djeca. Ivana Lončarek je svoje radoznalo, kreativno, unutarnje dijete poslušala i kreirala divan projekt o kojem ćemo više saznati u današnjem intervjuu. 

1. Ivana, odlučila si se nakon višegodišnjeg rada u instituciji školstva, osamostaliti i posvetiti se cjelovitom razvoju djece od najranijih dana. Kako si došla do odluke osnivanja SmArt Ideas Laba?

"Odluka o tome došla je nekako prirodno i sada kada gledam unazad sve je vodilo k tome...

Istina je da sam prije tog „velikog koraka“ gotovo 10 godina radila na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu. I moram priznati da sam još od djetinjstva sanjala da ću jednoga dana biti znanstvenica. Naravno, bio je to jedan od dječjih snova koji su znali okupirati moju zanesenu dječju glavicu, dok sam u svome „tajnome laboratoriju“ miksala razne kuhinjske potrepštine tragajući za velikim otkrićem. Jer bila je tu i karijera balerine o kojoj je trebalo razmisliti, pa spisateljice i naravno profesorice. 😊

Srećom imala sam roditelje koji su uvijek pažljivo osluškivali moje interese, ne pretpostavljajući i ne namećući mi ono što bi za mene bilo „najbolje“. Tako sam sa svoje 4 godine, roditelje odvela za ruku samo kat iznad mog vrtića, gdje je bila škola za klasični balet. I tako se dogodila ljubav koja je potrajala sve do srednje škole. Cijelo osnovnoškolsko školovanje, moja su jutra bila predviđena za školu za klasični balet, a popodneva za redovnu školu, i obrnuto naravno! A slobodni trenuci između, za pisanje kraćih priča i pjesama te ponekog romana. Naravno vjerno me pratila i moja bilježnica u kojoj sam crvenom olovkom prepravljala domaće zadaće svojih „učenika“, s moga „part time“ posla u „zamišljenoj školici“, i u koju sam vjerno bilježila svoje zamisli i nacrte iz „tajnog laboratorija“.  😊 A kada je u srednjoj školi zov prirodnih znanosti postao toliko glasan da je nadjačao sve ostale, nije preostalo ništa drugo nego poslušati svoje srce.
  

I eto tako su se, od kada pamtim, izmjenjivale moje dvije velike ljubavi - znanost i umjetnost. Iako je u jednom većem dijelu mog života dominirala jedna-racionalna i egzaktna znanost, ona druga je sve snažnije s vremenom progovarala iz mene. I sve se to nekako poklopilo s iščekivanjem moga prvoga djeteta. A definitivna je potvrda stigla s drugim djetetom! Valjda se sve ono dječje, kreativno i zaigrano počelo buditi u meni. 
A kao što svaka mama dobro zna, nema čarobnije uloge od one majčinske. Kao da ti je netko ponovno dao one „šarene dječje naočale“, pomoću kojih zajedno sa svojim djetetom ponovno možeš otkrivati i one sitnice na koje si već pomalo zaboravio ili su ti postale skroz obične. Ponovo se propitkuješ i učiš iz onih otprilike 100-tinjak pitanja dnevno- kako i zašto?  

I tako uvučena u taj dječji svijet, počela sam smišljati razne „problemske dječje priče“ koje su ipak imale nešto zajedničko. Igru, koja je uključivala razne kreativne aktivnosti i istraživačke aktivnosti (poput jednostavnih pokusa za djecu). Kao i  glavnoga junaka koji je trebao našu pomoć pri rješavanju nekoga „problema“ pred kojim se našao. A igrajući se uz bok omiljenome crtanome ili filmskome junaku, dolazili smo samostalno do odgovora na pitanja koja su okupirala moje dvije omiljene male glavice. Nekako mi se to činilo puno prirodnije nego dati gotov odgovor djetetu! I kasnije se uspostavilo kao znatno učinkovitija metoda pri usvajanju osnovnih znanja iz svijeta koji nas okružuje. A svakom novom „igrom“, odnosno problemskom pričom, ta su se znanja jednostavno i potpuno prirodno nadograđivala. 

I eto smišljajući priču za svoju djecu, počela sam ispisivati poglavlje svoje nove životne priče. Tako je nastao SmArt Ideas Lab, da konačno odgovorim na pitanje! 😁
Mjesto u kojem sam konačno mogla biti 100 % svoja. Racionalna znanstvenica i „kreativna dušica“, koja smišljajući, pišući i izvodeći razne projekte za djecu i mlade koji imaju razvojnu ulogu, može konačno odvrnuti gumbić za maštanje na najjače. Krenulo je od inovativnih radionica za djecu od 3 do 15 godina, a nastavilo se s raznim eventima i događanjima, koji uz zabavnu imaju i onu edukativnu notu! I sve to uz čarobnu kombinaciju znanosti i umjetnosti, koje kao dvije puzzle savršeno odgovaraju jedna drugoj te predstavljaju „idealnu formulu“ za cjeloviti dječji razvoj. Na „Science match Art“ način, iliti skraćeno na SmArt način.

Jer svako je dijete mali genijalac. Svako ima ono nešto što ga potpuno izdvaja od drugih. Djeca su majstori u razmišljanju izvan okvira. Zašto? Pa baš zato što djeca ne poznaju okvire ili „ladice“, koje im se kasnije nameću kroz obrazovni sustav ili kroz posao koji rade. Mali znanstvenici ili mali kreativci? Zašto se ograničavati? Zato je autorski program SmArt Ideas Laba osmišljen upravo na način da djeca ne moraju birati između svojih interesa i prirodnih predispozicija. Jer zašto ne bi uživali u fascinantnim pokusima za djecu, ali i u kreativnom izražavanju. A u svemu tome najvredniji je onaj proces u kojemu je dijete samostalno nešto stvara, prema vlastitom nacrtu i dizajnu. U kojem od stvari koje nalazi u svakodnevnom životu, upotrebljavajući maštu i kreativnu umjetničku slobodu, izrađuje svoje inovacije i pretvara ih u svoje igračke, pomagala ili im pak udahnjuje sasvim novu svrhu."

2. Kroz SmArt Ideas Lab imaš prilike raditi s djecom i svako malo smišljati nove pokuse, to su zaista divni, kreativni projekti. Odakle crpiš ideje?

"Dobro da se ne snimamo, jer sad mi se crvene obrazi! 😚Hvala ti Anita na divnim riječima!
Ok, jasno mi je da te sada nakon ovog prijašnjeg iscrpnog objašnjenja oko nastanka veselog laboratorija, tj. lab-a, i SmArt načina rada, zanima ono od kuda sve kreće, odnosno ideje!
A ideje su nešto s čime se budim i s čime liježem u svoj krevetac poslije ispunjenog dana. Doslovno hodam s bilježnicom i olovkom posvuda.😊 Jer nekada mi ideja padne napamet dok primjerice perem posuđe, a nekada dok se vozim tramvajem. No najveća su mi inspiracija moja djeca i igra s njima. Nekada nešto učine ili kažu, i bam! Skroz fora ideja je rođena! Potpuno neplanirano i bez razmišljanja! 
Uglavnom nekada ih je toliko, da ih ne stignem sve izrealizirati pa sam počela voditi neku vrstu dnevnika kojeg zovem „MAŠTALICA“. Tu bilježim sve ideje i idejice, za koje se nadam da će se jednoga dana „izrasti“ u razne projekte koji su mi u planu!"

3. Svoje 2 klinaca redovito uključuješ u programe SmArta. Snimate i videa skupa. Kako si njima objasnila što točno radiš i zašto snimate svoje pokuse? Uvijek je zanimljivo čuti mišljenje iz dječje perspektive 😊

"Da, vidim da nas pratiš! Svaka priča SmArt Ideas Laba nastaje u našem malom kućnom labu-u s mojom djecom kao glavnim pomagačima. Zapravo to je naša priča, koju onda dijelimo s ostalom veselom ekipicom SmArtića. To činimo kroz videa koje snimamo skupa, a zovemo ih našim filmićima. 
Inače sve je krenulo prilično spontano, budući da mi kao obitelj uvijek sve slikamo i snimamo pa onda izrađujemo naše privatne foto i video uspomene. Tu moramo pohvaliti našeg četvrtoga člana ekipe-čovjeka iza scene, odnosno mog muža, koji je inače zadužen za slikanje i snimanje. Kada to stigne naravno! 😊
Ovo smo ljeto tako snimili i prvi filmić, koji smo odlučili podijeliti i s ostalom djecom i roditeljima. Kako je tada većina djece bila na moru, pa tako i naši SmArtići koji pohađaju SmArt radionice za djecu, razmišljala sam zašto se i dalje ne bi družili, iako smo udaljeni.  Ideja je bila napraviti SmArt Ideas Lab Youtube kanal, u kojima bi našim polaznicima i svim ostalim malim SmArtićima davali prijedloge za niz jednostavnih razvojnih igara, po principu uradi sam, bilo kada i bilo gdje, od stvari koje imaš sa sobom. I točno tako su moja djeca i prihvatila cijelu priču. Čak su i sami spontano počeli snimati videa s uputama kako što izraditi ili kako se drugačije igrati legićima. Ti su filmići još uvijek djelom naše privatne kolekcije, no tko zna možda jednom i oni ugledaju svjetlo dana!

Kako sam trenutno dosta okupirana oko radionica i pripreme projekata u suradnji s jednom event agencijom, trenutno su spomenuti filmići nenamjerno malo zanemareni. No, zato se na našem youtube kanalu uz spomenuta videa, sada mogu naći video isječci s naših radionica ili pak najave radionica. Na taj način naši vjerni pratioci uvijek znaju što se i kada događa u našem zaigranom Labu. A prijedloge razvojnih igara za djecu, tj. kako se pametno igrati s djecom kod kuće, nastojim svim malim i velikim SmArtićima prenijeti kroz blogove na web stranici SmArt Ideas Laba. Tu se doista može naći svašta! Kao npr. kako spojiti Frozen tematiku i učenje matematike za one mlađe i nešto starije ljubitelje Snježnog kraljevstva i slično."

4. Sudjelovala si ove godine i na noći muzeja. Kako je došlo do tog projekta i koliko ti je on značio za buduće planove?

"Istina, ove godine imala sam to zadovoljstvo biti dijelom Noći muzeja. I to s radionicama za djecu „Lenta vremena velikih hrvatskih umova“, kojima su pustolovci od 6 do 12 godina „putovali“ kroz vrijeme i kroz uloge tajnih agenata otkrivali djeliće naše kulturne i znanstvene baštine.
Teško je opisati taj doživljaj ushita kod djece dok su tražili skrivene tragove i izume, rješavali zagonetke, dešifrirali tajna pisma ... Ma nije ih spriječila ni nevidljiva tinta, ni skriveni laseri, ni prisutna gomila ljudi da otkriju i slože sve djeliće putokaza kroz vrijeme, koji im je u konačnici razotkrio kojim su to inovacijama veliki umovi našeg podneblja zadužili svjetsku povijest. Čak su nam se i roditelji s osmjehom na licu priključili u pustolovini i pratili nas dio puta! Iskustvo i doživljaj, neprocjenjivo! 😊

Inače, pozivnica za sudjelovanje na Noći muzeja je stigla ravno iz Hrvatskog školskog muzeja, budući da sam s njima već ranije imala uspješno ostvarenu suradnju sa srodnim radionicama koje su bile namijenjene djeci 5. i 6. razreda OŠ, a koje su ovoga puta prilagođene i mlađoj djeci. 
Ideja je naravno krenula iz SmArt Ideas Laba, a realizirana je u suradnji s mojom dragom kolegicom dr. sc. Sanjom Josef Golubić te udrugom za razvoj i promicanje STEM disciplina
Inače takva vrsta projekta i navedenih suradnji bila je nešto što sam si jako dugo priželjkivala. A vjerujem da je nakon ovako pozitivnih reakcija djece, roditelja i institucija, ovo početak jednog divnog putovanja.
Putovanja u kojem ću imati prilike ostvariti suradnje s raznim institucijama i organizacijama, a sve u cilju edukacije djece i mladih izvan ustaljenih okvira. Kroz vlastito iskustvo i tematiku koja im je zanimljiva!"


5. Za kraj bih voljela čuti koji su ti ciljevi sa SmArt Ideas Lab-om i koje su prednosti, koristi te specifičnosti tvojih programa?

"Uf, odakle početi ...
Pa možda bi bilo najbolje od najvažnijeg cilja, odnosno želje. A to je da što više roditelja i djece bude upoznato s time da postoji nešto poput SmArt Ideas Laba. I da to nisu klasične kreativne ili znanstvene radionice, već da su to radionice s pričom koja se kreira u skladu s interesima djece i konačnim dobrobitima za njih. Jer sve ono što nas zanima, trajno nastanjuje naše glavice! I upravo je to cilj, da djeca steknu temeljna znanja o svijetu koji ih okružuje na njima potpuno prirodan i prilagođen način kroz pomno pripremljene i metodički osmišljene „priče“. 

Kako sam imala prilike raditi u osnovnoj školi te na fakultetu, kao i u vrtiću na pilot projektu koji je prethodio nastanku SmArt Ideas Laba, pri osmišljavanju programa iskoristila sam svo to iskustvo. Jednostavno u radu s većom djecom vidiš gdje su rupe u znanju, a u radu s manjima gdje su neiskorišteni potencijali. Naravno i iskustvo majke tu je neprocjenjivo! Još ako si i ti u duši jedno veliko dijete, onda je to dobitna kombinacija! 😊
A ima li bolje od otkrivanja zabavne strane znanosti i umjetnosti kroz pustolovnu, zagonetnu, avanturističku ili pak neku drugu priču koja nam usput padne napamet?
Inače, pri stvaranju radionica izazov mi je spajati „nespojivo“. Na taj način potiče se razmišljanje izvan okvira, a prirodne predispozicije djece razvijaju se u korisne vještine koje nas razlikuju od ostalih.

Tako na radionicama Mali SmArtići, djeca imaju priliku biti glumci, umjetnici, istraživači, arheolozi, i sve ono o čemu su sanjali ... Na SmArt putopiscima o čudima prirode i različitim kulturama, učimo kroz napetu pustolovinu, s koje se vraćamo sa suvenirima koje sami izrađujemo. Sve naravno pažljivo bilježimo u naš pustolovni dnevnik i radimo na vještinama budućih putopisnih bloggera. Naravno da ne stajemo samo na tome, jer netko se treba pozabaviti s najnovijim trendovima i apsolutnih hitovima sezone. Zato su tu SmArt biz dizajneri. Jer oni se ne boje biti drugačiji od drugih niti biti prethodnici novih trendova. A da bi ih pogurali trebaju nam i neke poduzetničke vještine. Zato radimo na komunikacijskim i prezentacijskim vještinama s naglaskom na inovativnost. U SuperSmArtićima, programu koji je razvijen za naše prijatelje i suradnike iz Obiteljske igraonice S10, učimo uz bok najvećem čarobnjaku od svih, u našoj maloj školici Harryja Pottera. No, putujemo i do dalekog Svemira u društvu omiljenih žutih Malaca (i bez brige nećemo ukrasti Mjesec!) 😀

Bez obzira na to što radila, radionice ili neki event/događanje, cilj je da bude drugačije i posebno. Pri tome, uvijek dajem maksimum od sebe. I djeca to jednostavno prepoznaju i vraćaju na način koji me ispunjava u potpunosti. Nema tih riječi kojima možeš prenijeti emociju kada dijete za tebe izradi poseban dar iznenađenja. Bilo to crtež ili konstrukcija koja kad se otvori sadrži poruku i zahvalu za tebe! I to mi je, uz njihov osmjeh i zadovoljstvo na licu, najveća nagrada i razlog zašto to radim.
A velika mi je želja da se mreža suradnika, koji su oplemenili postojanje SmArt Ideas Laba i dalje sve više nadograđuje i širi, kao i naša mala zajednica manjih i većih SmArtića. Tu naravno mislim i na dječicu i roditelje koji nisu naši polaznici, a koji su u potrazi za idejama kako korisno provoditi vrijeme s djecom i kako se s njima „igrati pametno“. Kako je web nedugo pokrenut, kao i blog, nadam se da će on naći svoje mjesto među ljudima. A kad smo kod web-a, moram iskoristiti ovu priliku i zahvaliti Pisalici te Andreji i Anti, što su mi pomogli dovršiti i dotjerati web, kako bi on u savršenom izdanju došao do svih SmArtića u potrazi za jednom drugačijom pričom!"


Hvala ti Ivana što svojim otvorenim srcem, kreativnim idejama i znanjem pružaš našim klincima radosno, inspirativno i nadasve autentično djetinjstvo! 

A za sve mame, tate, tete, ujake, rođake i prijatelje, svakako ste dobrodošli upoznati našu Ivanu i njen SmArt Ideas Lab i provjeriti koje sve radionice organizira ove godine 😊



Primjedbe