Autentičan Kreativac: Ivan Petrić

Iznimno mi je drago predstaviti Vam prvog muškog 'autentičnog kreativca' :) Još veće zadovoljstvo mi je što poznam Ivana Petrića kao fokusiranog, humorističnog trenera sa širokim spektrom znanja i što Vam ga ovdje mogu približiti. Njegova energija i entuzijazam su toliko zarazni da niti jedan trening ne prođe bez puno novih ideja, kvalitetno odrađenih vježbi i ogromnim osmijesima na licima polaznika (te pokojeg upitnika nad glavama).


1. Ivane, moj si trener NLP-a 🙂Praktičarski sam završila, uskoro planiram Master i oduševljeno sam primjenjivala stečena znanja ali me često ljudi pitaju što je uopće NLP? Možeš li nam na jednostavan način približiti tu temu i kako si uopće došao do podučavanja NLP-a još od davne 97. godine?


"NLP se bavi proučavanjem subjektivnog ljudskog iskustva. Zanima ga kako radimo to što radimo i kako to možemo unaprijediti. Osnovne spoznaje su rezultat promatranja i proučavanja izuzetno uspješnih ljudi i na osnovu njih su nastali alati – tehnike koje nam mogu pomoći u ostvarenju napretka u onim područjima koja su nam interesantna. Neki put je rješavanje nekog problema ili jednostavno želimo u nečem biti bolji. Pri tom je glavni fokus na komunikaciji i mentalnim procesima – programima koje koristimo i zato se NLP često svrstava u neku granu primijene psihologije, obično je to kognitivno bihevioralna, ali to je dosta sužen pogled. Za mene je to prevelika redukcija onog što NLP je i što ima za dati. Na prvom, vidljivom nivou, NLP daje izvrstan set alata za učinkovitije življenje. Na nekom drugom nivou daje genijalnu strukturu za dublje promišljanje, ali to vjerojatno dosta ovisi i o tome tko i kako promišlja i doživljava NLP ali i ostale stvari u životu. Možda je najbolji primjer za to situacija kada je Einstein o svom radu u fizici kazao: „Ja nisam impresioniran svjetlosnim spektrom ili težinom atoma. Ja želim znati Božje zamisli. Sve ostalo su detalji.“. To nije egoistična zamisao poput: želim biti slavan ili pokazat ću onim budalama da sam bio u pravu. On kaže: “Bog se iskazuje u harmonij svega što postoji.“ I fizika je bila njegova potraga za Bogom. Zato bih ti ja nakon ovoga rado postavio protu pitanje da mi na jednostavan način objasniš što je to fizika? Ima još jedan poznati Einsteinov citat na temu postoje li slučajnosti i nasumičnost u prirodi gdje je izjavio „Bog ne baca kockice.“ To se može shvatiti kao slijepo vjerovanje u Boga i božju volju, što je po mome vrlo skučeno gledanje („ljepota je u oko promatrača“) ili kao izričaj dubokog vjerovanja da na dubljem nivou postoje zakonitosti koje mi za sada ne poznajemo i onda nam ono što vidimo nije razumljivo i izgleda nam kao kaos. To je onaj dio gdje meni NLP daje strukturu za dublje promišljanje naših iskustava, naših procesa, naših života. 


Kako sam došao do NLP-a i toga čime se danas bavim? Za mene je to bilo putovanje od nekih 7 - 8 godina. Počelo je krajem osamdesetih kada sam u nekim prijelomnim trenucima u svom životu počeo meditirati a nastavio se kada sam početkom devedesetih u vihoru rata shvatio besmisao svega onoga što se događalo u meni i oko mene i odlučio potražiti prava pitanja. U tom traženju sam susreo i upoznao predivne učitelje, radio predivne stvari i živio u predivnim zemljama ali tek kada sam upoznao NLP osjetio sam da je to ona filozofija i onaj set alata koji mi na praktičnoj razini omogućuje da radim ono čemu je Einstein težio u fizici 😊
Inače, NLP sam počeo učiti 97. a podučavati 2000.te."

2. U par navrata sam čula da se NLP koristi za manipulaciju ljudima. Meni je NLP izuzetno pomogao u komunikaciji i razumijevanju prvenstveno sebe a zatim i ljudi oko mene. Osobno ga ne vidim kao "manipulacijski alat". Kako ti to vidiš?

"Manipulacija je više pitanje morala i definicije tako da se na to može dati jako puno odgovora i svako će bit netočno. Zato ću ti dati dva odgovora: „Da s NLPom se može vrlo lako i učinkovito manipulirati ljudima. I naravno, ne s NLPom se ne može manipulirati ljudima ni na koji način.“ NLP je produkt ljudskog uma i kao takav oslikava one koji ga koriste. Kao prvo, naš um je manipulativan s tim da najviše manipuliramo sami sa sobom a onda i s našim bližnjima. I da, svi lažemo i lažno se predstavljamo. Dakle nije pitanje radimo li nešto već u kojoj mjeri i s kojom namjerom i koliko smo si to voljni priznati.
Evo jedan jednostavan univerzalni primjer upoznavanja i zavođenja. Prekrasna djevojka upoznaje zgodnog mladića na plaži i počnu svoje druženje. Koliko djevojaka će u tih prvih par sati reći mladiću da ona uopće ne izgleda tako i da 10 mjeseci u godini ima 7 kilograma više, da ne zna kuhati i da je uopće ne zanimaju njegove priče o tome kako je on.... S druge strane, koliko će momaka reći da uopće nije fascinirano romantikom i mjesečinom, da cvijeće uopće ne doživljava i da od bilja najviše voli biftek, e da i da je auto koji vozi tatin i ako slučajno u novinama pročita da je poduzetnik to u stvari znači da mu tata ima love i da jedino što on poduzima je naručivanje ture pića za cijelu ekipu. Isto ti je s pisanjem CV-a i razgovorima za posao. Da ne pričamo o tome kako roditelji odgajaju svoju djecu. A najveći majstor iluzije, opsjene i manipulacije je naš gospodin mozak. Baš sam danas pročitao rezultate istraživanja koje kaže da intelektualni učinak muškaraca opada za oko 20-25% tijekom neposredne komunikacije s privlačnim ženskim osobama, a ako nema neposredne komunikacije, nego muškarac samo razmišlja o njemu atraktivnim ženama, intelektualni učinak mu opada za 10-15%. Nasuprot tome, kad su u muškom okruženju ili ako su s neatraktivnim ženama, mentalni učinak je normalan.

Roditeljski zadatak je da djecu osposobe za funkcionalan život i pod tim se razumijeva i odgoj i socijalizacija. I vjerujem da većina roditelja ima dobru namjeru međutim u tomu svemu često puta posežu za raznim vrstama manipulacije, isto kao i djeca koja se nalaze s druge strane odgoja. Ali to su sve laži i prevare koje se podrazumijevaju i socijalno su prihvatljive.
Drugi primjer manipulacije je primjetan kod ovisnosti. Poznato je da kod apstinencijske krize heroinski ovisnici prolaze kroz nesnosne fizičke bolove i razne druge neugodne fizičke senzacije. U stvari im mozak radi samo kako bi ih natjerao da naprave ono što on želi, da ponovo uzmu njemu dragu supstancu. Postoje klinike kod kojih se taj problem rješava s ibogainom (opasna droga koja se koristi u Africi u šamanskim ritualima). U tim ustanovama s jednom dozom ibogaina u seansi koja traje nekoliko sati u potpunosti rješavaju fizičku ovisnost i pacijenti nemaju nikakve nuspojave. Jedino ako se pretjera s dozom onda umru. O tome postoji i odličan dokumentarac koji je napravio National Geographic. Zašto ovo govorim? Zato jer je, pojednostavljeno rečeno, u našoj prirodi da zadovoljavamo neke svoje potreba i pri tome u svojim očima želimo ispasti dobri i zbog toga i u skladu s tim prilagođavamo realitet, racionaliziramo i stvaramo neke svoje istine. Neko bi mogao reći da lažemo i manipuliramo sebe i druge.
Kao što vidiš ovo je pitanje o kojem sam dosta razmišljao i za koje mi je bilo važno naći dobar odgovor i to zbog samog sebe. Shvatio sam većina ljudi ne teži istini već ugodi (po potrebi pogledajte ponovo „Matrix“) i da se svatko po tom pitanju mora odrediti i odlučiti što i kako i pri tom ne prebacivati odgovornost i krivnju na druge.

I jedna završna misao na temu manipulacije , u stvari više se radi o istini. Ovo što percipiramo, doživljavamo i shvaćamo je privremeno i podložno različitim interpretacijama – istinama. U vedskoj tradiciji oni smatraju da je sve ovo što vidimo zapravo iluzija, maya. Slažući se s tom idejom za sebe sam stvorio pojam „trenutačne istine“. To je ono što je za mene, individualno istina u ovom trenutku. Nasuprot tome postoji trenutak u životu kada svodimo račune i tada dolazimo do naše “konačne istine“. Nažalost, u većini slučajeva nakon toga više u ovom životu nemamo priliku za popravak. I stoga, danas s tom mišlju živim i promišljam na način da želim da svaka moja „trenutačna istina“ bude što više u skladu s mojom „konačnom istinom“ za koju još uvijek ne znam točno kakva je ali osjećam njenu prisutnost i pokušavam je prepoznati u svemu oko sebe. I zato mi je najvažnije da što manje lažem i manipuliram sebe samog."

3. Pohađao si edukacije u Hrvatskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. Da li ima razlike u podučavanju kod nas i u inozemstvu? Što bi izdvojio da te najviše dojmilo ili utjecalo na daljnju karijeru?

"Imao sam prilike prisustvovati ali i voditi edukacije u različitim zemljama ali i kulturama. Pod kulturama mislim i na korporacijske kulture. S jedne strane mogu reći da danas i kod nas ima i trenera i treninga koji su na razini sadržaja, izvedbe i organizacije na istoj razini. Tu mislim i na pozitivne i negativne aspekte. Genijalce koji znaju i mogu i s druge strane blefere i „prodavače magle“. 
Ono što je meni bilo dobro u edukacijama koje sam vani pohađao je to da sam imao prilike upoznati vrhunske trenere koji su imali drugačije osobnosti i pristupe. Najviše me dojmila sloboda, spontanost i dozvola da se bude svoj i drugačiji u kontekstu edukacije. U tom trenutku, pred dvadesetak godina, to je bilo prilično van tadašnjih okvira na ovim prostorima. Da budeš drugačiji i autentičan a da pri tome nisi „čudak“. To mi je dalo dozvolu da se igram i istražujem. S druge strane mi je dalo sigurnost kroz spoznaju koliko vrijedim. Jednostavno je nestao osjećaj inferiornosti koji smo često puta imali mi iz „istočnog bloka“ 😊"

4. Treninge provodiš tijekom cijele godine i s različitim tipovima ljudi. Puno se radi praktičnih vježbi a teoriju potkrepljuješ raznim zanimljivim pričama iz svih područja života. Odakle crpiš inspiraciju? Gdje pronalaziš sve te teme, anegdote i šaljive priče?

"Tko je imao strpljenja i pročitao sve gore navedeno između redaka je mogao iščitati da tu i tamo zastanem i promislim o nekim stvarima koje mi se događaju u životu. A dogodilo mi se dosta toga. Počev od profesionalnog života gdje sam radio kao: inženjer, profesor u školi, iscjelitelj, direktor, fizički radnik, putnik i jebivjetar, pa do učitelja od kojih sam učio: gurui, šamani, treneri, biznismeni i najviše supruge i djeteta."

5. Prošle godine si završio i edukaciju iz TRE (Tension&Trauma Release Exercises), vježbama za oslobađanje od stresa. Pošto živimo u vrlo brzom, dinamičnom načinu života vjerujem da bi te vježbe dobro došle svakom pojedincu. Objasni nam malo pobliže o čemu se radi i gdje se može prijaviti? 😀

"TRE je sustav kod kojeg se pomoću super laganih vježbi pomaže tijelu da se oslobodi od nakupljenog stresa i trauma. Osmišljen je kao tehnika samopomoći, što znači da ga svatko može sam koristiti pri čemu je dobro da se to nauči od osobe koja to dobro zna raditi. Naime, postoje određeni momenti na koje treba obratiti pažnju da bi se dobili dobri rezultati. To se može napraviti u sklopu grupne ili individualno. Ja sam to uglavnom radio u grupi, a jednom prilikom si i ti prisustvovala. Same vježbe se baziraju na tome da se tijekom petnaestak minuta aktiviraju određene mišićne skupine koje nakon toga tijekom 20ak minuta kroz spontanu trešnju oslobađaju nakupljeni stres. To je u potpunosti prirodni mehanizam koji smo mi nažalost tijekom odrastanja zablokirali i na taj način se učinci stresa gomilaju u tijelu i stvaraju obrasce koji nam nakon nekog vremena postaju trajni. Od položaja tijela do tenzija u pojedinim mišićima. Kad kažem trajni, to znači da se neće sami od sebe promijeniti. Tako često puta odete na neke tretmane, npr. namještanje prvog pršljena – atlasa. Jako dobar tretman, nakon njega osjećate protok energije, sve vam je drugačije i sretni ste jer ste jer eto riješili ste jedan problem i sada će sve biti bolje. I malo po malo, odete na kontrolu i atlas je tamo gdje je bio i prije, malo lijevo i van centra. Dok se ne riješi nezdravi usvojeni mišićni obrazac sva namještanja su privremena. TRE radi na tome da se otpusti nakupljeni stres i aktivira praiskonski obrazac oslobađanja stresa. Vježbe se mogu raditi svakodnevno ili po potrebi. Ono što je meni pri tome najbolje je da se koristi samo tijelo i njegovi urođeni mehanizmi. Nema filozofiranja, teorija, racionaliziranja. Dva i dva su četiri.
Edukacija koju sam pohađao u Zagrebu organizirala je udruga „O tempora“. Odvijala se tijekom 4 vikenda i koštala je 1600 EUR. Ako je netko zainteresiran za individualni tretman vjerojatno kod nas na webu može naći kvalificiranu osobu s tim da bi bilo dobro da vam predoči certifikat. Jedna polaznica NLP treninga je bila na tretmanu kod jednog psihijatra koji je to „sve naučio“ gledajući video na youtubeu. Na žalost baš joj i nije točno objasnio. Ako ima više zainteresiranih možda da se jave tebi Anita pa ako bude dovoljno zainteresiranih možemo napraviti koju seansu."



Za kraj apsolutno nemam ništa za nadodati osim da mi je i nakon ovog intervjua jasno zašto sam upravo Ivana odabrala za svog trenera. Hvala ti Ivane na svim odgovorima, vjerujem da ima potencijala za još 😉
A Vi slobodno proučite njegov web NLP Centar, facebook stranicu ili mi se javite, rado ću s Vama podijeliti iskustva stečena na NLP treningu pa se možda i Vi odlučite poslušati svestranog Ivana.

🌹Anita Kanđera





Primjedbe